De Dag van de gegevensbescherming wordt elk jaar op 28 januari internationaal gevierd om privacy te bevorderen en meer bekendheid te geven aan de beste praktijken op het gebied van gegevensbescherming.
De dag richt zich op de bewustmaking van individuen, bedrijven en consumenten met betrekking tot het belang van de bescherming van hun
gegevens en privé-informatie in de digitale ruimte. Veel mensen zijn niet opgeleid en dus niet op de hoogte van hoe hun persoonsgegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld en de dag heeft daarom een educatief doel, met als doel mensen te inspireren om actie te
ondernemen om hun persoonlijke informatie online te beschermen, vooral als het gaat om sociale media aanwezigheid.
Jouw privacy en gegevensbescherming online is zeer belangrijk om altijd in gedachten te houden en wordt ook beschermd door artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Het moet daarom niet lichtvaardig worden opgevat.
Visma zet zich in voor de bescherming van de gegevens die ons worden toevertrouwd van onze klanten, medewerkers en contactpersonen.
Als Europese onderneming zijn wij onderworpen aan de Europese privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming: AVG (General Data Protection Regulation: GDPR).
De drie belangrijkste - lange termijn - acties die wij ondernemen, houden verband met de opleiding van onze medewerkers, systematische aandacht (door middel van onze interne veiligheidsbeoordeling die voortdurend de gegevensbeschermings-vaardigheden en
capaciteiten van onze diensten toetsen) en toezicht op de voortgang (index) van het werk dat wij doen op het gebied van beveiliging en gegevensbescherming. Dit wordt hieronder verder beschreven.
Kijk ook eens op het Visma's Trust Centre waar wij onze privacyverklaring hebben gepubliceerd en andere relevante privacy-informatie:
https://www.visma.com/trust-centre/privacy/
Als consument is het belangrijk om goede beslissingen te nemen bij het delen van je persoonlijke gegevens, vooral met bedrijven. Je persoonlijke gegevens zoals leeftijd, geslacht, aankoopgeschiedenis, locatie, enz. vertegenwoordigen een grote waarde, dus houd dat in gedachten wanneer je beslist wat je deelt en met wie. Hetzelfde geldt voor het downloaden van een app, je bent vaak verplicht om de app-eigenaar toegang te geven tot bepaalde informatie om het te gebruiken, zoals uw lijst met contacten, locatie, gezondheidsgegevens, foto's, microfoon, enz. Soms is dit niet relevant voor de aangeboden dienst. In dit geval moet je moet overwegen wat je prettig vindt om te delen en moet je kijken naar de servicevoorwaarden en je privacy-instellingen.
Bedrijven aan de andere kant moeten ervoor zorgen dat ze te allen tijde de gegevens van hun klanten beschermen in overeenstemming met de geldende regelgeving. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers en partners. Een inbreuk waarbij klantgegevens uitlekken kan leiden tot een verlies van zowel reputatie als het vertrouwen van de klant, naast het financiële
verlies dat net zo verwoestend kan zijn voor een bedrijf. Risico's moeten daarom altijd worden beheerd, en om vertrouwen te wekken moet het bedrijf transparant zijn over hoe het bedrijf persoonlijke gegevens van eindgebruikers verzamelt, gebruikt en deelt.
Punt van aandacht in de communicatie:
Gebruik niet de term PII - Personal Identifiable Information, maar gebruik
Persoonsgegevens. PII wordt gebruikt in de VS en omvat niet dezelfde soorten persoonlijke informatie als de EU-term Persoonsgegevens.
Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_Privacy_Day
https://www.csiac.org/data-privacy-day-january-28/ (link kapot)