“We moeten onze dienstverlening verbeteren!” is een veelgehoord doel van de implementatie van nieuwe software. Op de vraag “hoe goed is die dan nu?” volgt vaak een twijfelend en onsamenhangend antwoord. Waar baseren we dat oordeel op? Hoe goed ervaren klanten het? Wie zijn eigenlijk onze klanten? Hoe verhoudt onze dienstverlening zich tot andere organisaties? Allemaal lastig te beantwoorden vragen. Hoe kunnen we het vervolgens verbeteren? Daar heeft iedereen wel ideeën bij. Bij interne(!) brainstorms kom je al snel geeltjes tekort. De ene mening wordt stelliger als feit gebracht dan de andere aanname. Hoe komen we op die manier tot een gedegen plan om de – al dan niet online – dienstverlening te verbeteren?
In veel implementaties zien we dat veel dienstverleningsoplossingen doorontwikkeld zijn op basis van wensen van de interne organisatie. Handelingen lagen vroeger vooral bij de interne gebruikers. Nu liggen ze ineens bij de klant. Onder de noemer selfservice is dat ook best logisch.
Maar snapt de klant dit allemaal nog wel? Is de klant hier wel blij mee? Zijn er geen andere manieren om de benodigde informatie te verkrijgen, zonder de klant hiervoor lastig te vallen? Door de klant daadwerkelijk te vragen naar zijn ervaring en inzichten kom je altijd tot interessante nieuwe ideeën om de klantervaring sterk te verbeteren.
Bij het ene klantcontactcentrum werken veel mensen. Bij het andere ontvangt men een hoog percentage van de aanvragen digitaal en nog een ander handelt een onmogelijk groot deel van haar klantcontacten af binnen 4 uur. Deze informatie biedt weinig houvast voor conclusies. Als je het een en ander met elkaar combineert, kun je wel veel van elkaar leren.
Zeker publieke organisaties kunnen hiermee uitstekend van elkaars ervaringen en inspanningen profiteren. Een ontzettend gebruikersvriendelijk online formulier kopieer je eenvoudig naar je eigen omgeving. Een sublieme informatievoorziening voor het klantcontactcentrum, bouw je met de tips van een andere eenvoudig voor je eigen organisatie. Wij helpen je aan deze interessante inzichten en brengen je graag in contact met anderen. Daar wordt iedereen beter van; de klant, beide organisaties en wij, omdat we nog enthousiastere klanten hebben.
Als vakspecialist ben je bekend met ieder detail en iedere uitzondering in de behandeling van aanvragen van klanten. Het ligt dan voor de hand dat je hiermee rekening houdt in de (door)ontwikkeling van je dienstverlening. Dit zie je vaak terug in het specialistische taalgebruik of aan de vele detailinformatie die uitgevraagd wordt.
Door het toevoegen van een blik van buitenaf in het ontwerp van je dienstverlening zorg je ervoor dat je niet in deze valkuil trapt. Je wordt uitgedaagd om de terechte interne behoefte op een andere manier in te vullen, bijvoorbeeld door het slim gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden. Op deze manier houd je de dienstverlening voor iedereen simpel.
Bij een publieke organisatie heeft een klant – In tegenstelling tot bij een commerciële organisatie – lang niet altijd de keuzevrijheid in de organisatie waarmee hij zaken doet. Tel daarbij op dat de klant in veel gevallen een sterke mate van afhankelijkheid heeft van de producten en diensten van deze organisaties.
Dit brengt grote verantwoordelijkheden voor de toegankelijkheid van dienstverlening van een publieke organisatie. Waar de ene klant het liefst in de chatomgeving van een van de grote social media providers wenst te communiceren, geeft een ander de voorkeur aan – of is zelfs aangewezen op – telefonisch of persoonlijk contact. Je kunt niet alles doen, dus dat vraagt om het maken van keuzes. Wij helpen je hiermee.
Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact op, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Ankie van der Padt
Customer Success Manager, Visma Circle
Stefan Wenink
Directeur, Home Instead Amsterdam
Ludwig van Dijk
Teammanager ICTAR/DIV, Gemeente Almere
Gerard van der Hoeven
Hoofd afdeling Dienstverlening, Gemeente Weert
Monique Lammerinks
Teamleider Studentenadministratie
Chris van den Hoven
Senior IT Projectmanager, Waterschap Brabantse Delta