Gemeente Schagen koos na een openbare aanbesteding voor Djuma van Visma Circle. De Noord-Hollandse gemeente wil betrouwbare en goede dienstverlening leveren op menselijke maat. Met behulp van een nieuw zaaksysteem, klantcontact, online formulieren, klantportaal, bestuurlijke besluitvorming, een samenwerkingsomgeving en de bijbehorende implementatie-aanpak gaan ze belangrijke stappen zetten om dit te optimaliseren.
Schagen, gedeeltelijk gelegen in de regio West-Friesland, is een fusiegemeente die in 2013 ontstond uit de kernen Schagen, Zijpe en Harenkarspel. Gezamenlijk leveren ze aan meer dan 47.000 inwoners, bijna 6.500 ondernemers diensten bij een oppervlakte van 187 vierkante kilometers.
De dienstverlening van de gemeente Schagen sluit aan bij de leefwereld van de inwoners. Ze signaleert wat er gaande is in de samenleving en luistert naar wat haar klanten zeggen. Ze biedt inwoners, bedrijven en organisaties waar nodig ondersteuning en geeft hen ruimte om te handelen. Visma Circle helpt hier graag bij.
Djuma van Visma Circle maakt het mogelijk om de Schagense doelstelling om de front-, mid- backoffice en werkprocessen zo te organiseren dat de klant doelmatig en deskundig wordt geholpen. Zaakgericht werken is hierbij een belangrijk onderdeel.
Door middel van het zaaksysteem kunnen doorlooptijden en voortgang van zaken met zaakgericht werken op elk moment via verschillende kanalen inzichtelijk worden gemaakt voor Schagen en haar klanten. Inwoners, bedrijven en instellingen moeten tenslotte plaats- en tijdonafhankelijk producten en diensten kunnen afnemen van de gemeente.
Ook de medewerkers binnen Schagen kunnen op deze manier aan deze zaken werken. Zaakgericht werken is vaak kanaalonafhankelijk, de klant van Schagen kiest zelf welk kanaal het beste past om zaken te doen met de gemeente en hoe zij op de hoogte gesteld wil worden over de voortgang van lopende zaken.
Visma Circle gelooft erin overheidsorganisaties te helpen om heel Nederland goed te informeren met behulp van haar software en geeft aan de Schagense wensen daarom graag invulling.
Proosten op een succesvolle implementatie van Djuma bij gemeente Schagen. VLNR: Oliver McLean, teamleider Informatisering & automatisering bij Schagen, Roderick Sabandar, Accountmanager bij Visma Circle, Eva van der Bruggen, gemeentesecretaris bij Schagen, Marko Adema, directeur van Visma Circle en Jos Poels, Adviseur Lokale Overheid bij Quarant.