Voorbereiding is het halve werk. Dat typeert de aanpak van de gemeente Gennep met de implementatie van Djuma. Gennep stapte over van Verseon naar Djuma en kreeg vooral hulp van onze Visma Circle consultants bij de inrichting van Djuma. ‘Als je echt nadenkt over de inrichting en de consequenties daarvan kun je met standaard software wel degelijk een oplossing creëren die echt past bij de organisatie’, vertelt Marieke Gerrits, informatieadviseur.
“Bij de oriëntatie naar een nieuwe oplossing om zaakgericht werken te ondersteunen, sprong Djuma er direct uit. Djuma is simpel en eenvoudig in gebruik en de performance is ontzettend goed”. Djuma leent zich er dan ook uitstekend voor om breed in te zetten in de organisatie. “We willen zoveel mogelijk gebruikers met Djuma laten ervaren dat ze eigenlijk al hun werk in Djuma kwijt kunnen. Het makkelijk kunnen slepen van e-mail in Djuma is een voorbeeld wat het werken zo gebruiksvriendelijk maakt. Daarnaast verlopen alle terugbelverzoeken en de Bestuurlijke Besluitvorming al via het zaaksysteem”.
Je kunt met standaard software wel degelijk een passende oplossing creëren.
Dat gemeente Gennep Djuma breed wil inzetten in de organisatie blijkt ook uit de inzet van Djuma in het sociaal domein. Ze ondersteunen nu de gehele voorkant van het proces, zoals de aanvraag en het voeren van gesprekken. “De coronacrisis heeft bovendien laten zien dat dit een goede zet is geweest. In een mum van tijd was de Tozo-aanvraag digitaal met behulp van de Djuma Formulieren en de afhandeling in Djuma”.
Hoe de gemeente het voor elkaar heeft gekregen zoveel processen onder te brengen in Djuma? ‘We hebben heel veel aandacht gehad voor de inrichting en hebben hier veel ondersteuning van Visma Circle bij gehad. We wilden echt doorgronden welke keuzes we hadden en wat de consequenties zijn van die keuzes. Door daar echt goed over na te denken en teams heel actief te betrekken bij de inrichting is het ons gelukt Djuma goed aan te laten sluiten bij de behoeften in de organisatie’.
Gemeente Gennep is trots op deze prestatie. Op de korte termijn staat het uitbreiden van de online dienstverlening met nog meer Djuma Formulieren op de planning. Gennep wil graag verder met het uitbreiden van de online dienstverlening in het sociaal domein door ook de Persoonlijke Internetpagina aan te bieden. Klanten kunnen dan ook echt 24/7 digitaal de status van hun aanvraag inzien en updaten.